Zpátečku zařaďte teď vy, kteří čekáte recenzi bez spoilerů. Přečíst si ji v klidu můžete, až se na to podíváte 😉
První startrekový film po devíti letech od cesty Do neznáma se nakonec vyklubal z chystaného seriálu se stejným jménem – Oddíl 31. Od začátku budí vášně, protože už z trailerů bylo jasné, že neobsahuje žádnou zavedenou startrekovou estetiku, a to ani tu z Discovery, které je Oddíl 31 spin-offem. Stejně ale překvapí, že jde o absolutní rekord, co se nejnižšího hodnocení Star Treku týče. Na ČSFD měl první den film celých 14 %, pak se dokonce propadl na 13. Nyní je to sice už 22 %, ale to jej z černých čísel pořád nevytáhne.

Svatá trojice
Spíš než zlé bych řekl "zaseklé v minulosti". Pokud se podíváme na moderní Star Trek, když začínal, byl to samý Oddíl 31 a alternativní vesmír. Třetí do party je pak potřeba zachránit před obří hrozbou minimálně celou Galaxii, často i vesmír. A když je nějaká forma alternativní reality a superhrozby přítomná prakticky v každém dalším seriálu, ideálně několikrát, tak se toho člověk už holt přejí.
Ale nejde jen o klišé a scénáristické zkratky. Příběh samotný je nezajímavý, a to je ten největší problém. Jde o nudnou variaci na zlodějské seriály typu Leverage a rozhodně nejde o filmové téma. To už je filmovější i finále 3. řady Picarda, kde je akutní hrozba pro Zemi a Federaci sice už také vykradena z vlastního seriálu, ale pořád je uvěřitelnější, než mýtická "zbraň v obalu", která řetězovou reakcí údajně zničí celý kvadrant Galaxie. Tady se asi shodneme, že to nedává smysl v žádném hledisku.

Třešničkou na dortu je "cheesy" humor, jenž se snaží odlehčit scény, které by ale měly zůstat vážné. Kdyby tento snímek spatřil světlo světa před deseti lety, uspěl by i ve své konečné podobě patrně mnohem více, než dnes – čistě jen proto, že by neměl vyčerpanou žánrovou základnu. Je to stejné jako třeba se zombie filmy, které se všechny snaží kopírovat 28 dní poté Dannyho Boylea. Naposledy to byla třeba Apokalypsa Z: Začátek konce. Jenže se toho stejného za posledních 20 let natočilo tolik, že už dopředu víte všechny zvraty, a to včetně samotného konce, už od samotného začátku.
Rozpačitá produkce
Šťastné samozřejmě není ani produkční zasazení do Toronta, které nemůže nabídnout přírodní rozmanitost. S výjimkou Picarda se tak všechny exteriéry moderních Star Treků natáčí v břidlicovém dole, nebo listnatých lesích okolo něj. Kdo sleduje lokace, ví, že tyto kulisy byly opotřebované už ve 3. řadě Discovery; v Oddílu 31 jsou už vyloženě ubíjející. Velmi malou hodnotu má i ostatní produkce – vidíme nějaké recyklované chodby, recyklovaný bar a jakési generické chodby u vysílače na planetě. Loď měla jedno velké okno, ale na zbytek jejího designu si už ani nevzpomenu.

Kostýmy jsou taky rozpačité. Největší vášně asi vzbudil Zeph a jeho robotický oblek, který nemístně připomínal Borgy. Černočerný kabát Aloka Sahara ničím nepřekvapí, extravagance Michelle Yeoh asi také ne, Quasi měl na sobě pouze přešitou koženou uniformu z Picarda a ostatní... No jak říkám, pokud to nejsem schopen udržet v hlavě 14 dní, je to známka mdlosti. Výjimku tvořila Rachel Garrett, které se tak měnila vizáž, až jsem chvíli tápal, jestli ta modrovlasá slečna v baru je skutečně ta zrzka s fázerem v ruce. Což je stejný extrém, jenom z druhé strany.
Hudba. Byla tam? Já fakt nevím. Jako někdo, kdo si potrpí na dobrý soundtrack, který nebyl cizí ani jiným moderním Trekům, jsem tady hudbu úplně odignoroval a zkrátka mám pocit, že tam žádná nebyla.
Dramatis personae
Star Trek bez kapitána používá jedno jediné záchranné lano do svého vlastního univerza, a to je jediný přítomný důstojník a pozdější kapitánka Rachel Garrett. Jen díky ní také víme, v jakém roce se film odehrává – je to 2327. Postava se narodila v roce 2294 a herečce je 33 let. Použité hvězdné datum 1292.4 je samozřejmě úplně špatně, ale vzhledem k tomu, že s hvězdnými daty neumí pracovat ani Tajemné nově světy, jde už o takovou smutnou klasiku.

Z ostatních postav mě žádná nezajímala. Snad jen Omari Hardwick (Alok Sahar) byl něčím zajímavý, ale je natolik podobný (i stylizací) Commonovi ze Sila (Robert Sims), že jejich postavy vlastně nedokážu odlišit. Zajímavá byla i dynamika mezi Philippou a Sanem (James Hiroyuki Liao), jenže už byla pro postavu císařovny stejně nedůležitá, jako samotná retrospektiva. Tu jsme měli vidět v Discovery, kam by naopak výtečně sedla.
Zbylé postavy vnímám buď jako zcela nezajímavé, nebo vyloženě jako zbytečné zlo. Nejhorší známku ode mě dostane "Vulkánec" Fuzz. Co to sakra bylo?! Komu přišlo OK představit v Treku takovouto postavu? Která navíc nesnáší Federaci? Co jim s jejich velikostí asi tak mohla Hvězdná flotila provést? Chameloidy jsme 31 let neviděli, takže z tohoto hlediska byl zajímavý Quassi (Sam Richardson), ale postava samotná nepřinesla vůbec nic důležitého. Borg na steroidech byl spíš k smíchu a... A to je všechno.

Dovyprávění příběhu císařovny Philippy Georgiou je středobodem celého tohoto projektu a ač je fajn, že jsme se ho dočkali, tak je vlastně svým způsobem navíc. Strážce věčnosti poslal už napravenou Philippu (jakkoli se to o tyranské masové vražedkyni dá říct) zpět časem do naší reality, tudíž charakterový twist byl již dokonán. Dostáváme tak bonus, co Philippa dělala potom. Bonus, který se spíš tváří jako pirátské Star Wars, ale hlavně je v něm zrecyklovaný prvek, který už je za posledních 8 let vydojený až do morku kostí – jdeme zachránit Galaxii/vesmír!
Naše Galaxie je jedinou ve vesmíru
Na to, jak je Star Trek stále prezentován jako explorační dobrodružství, tak se až podezřele drží uvnitř galaktické bariéry a jen zřídkakdy se dostáváme mimo kvadrant Alfa. Tu a tam se někdo někam náhodně přesune, ale to je všechno. Ovšem záchrana celé Galaxie a často vesmíru? Jasně, denní chleba! A není tomu jinak ani zde 🙂 Kapesní bomba využívající technologii 23. století dokáže řetězovou reakcí zničit +- celý kvadrant. Tady se už opravdu musím smát – zní to jako z levného béčka 80. nebo 90. let, kde u toho ještě hlavní hrdinové jezdí na kolečkových bruslích. Ano, mluvím o Slunečních dětech. A i ty hodnotím výš.

Pamatuje na tuhle ultimátní věc? Najdete v ní víc známých tváří, než si myslíte 😉
Nejednoznačný závěr dává tušit, že bomba detonovala a zničila buď invazní flotilu alternativního vesmíru – což samo o sobě zní jako špatný fanfic – nebo zničila půl kvadrantu na druhé straně. Šlo o skutečný důvod, proč Terranská říše nakonec nebyla schopná udržet svou pozici? Přispělo to ke konci, který podpořila Spockova iniciativa za mír? Proč by ale tedy mírumilovné impérium útočilo na jinou realitu? Tak se asi zamyslí většina trekkies a vlastně by to i dávalo smysl, kdyby... Kdyby San pouhou svou přítomností nepopíral, že je film zasazen o skoro 80 let později, než odkud San a Philippa pocházejí.
Jedna věc je, když dílo nedává smysl vůči jinému seriálu stejné značky (byť je to taky špatně) Úplně jiná je situace, kdy to nedává smysl vůči vlastní interní logice! Že to vypadá jinak a cílí na jiné publikum, to se Star Treku nedá vyčítat, ale že si nejsou schopní pohlídat ústřel v čase o 80 let, to je naprostý tvůrčí zmar. Samozřejmě i toto se dá "okecat". San mohl cestovat v čase, nebo se nechat zmrazit, že? Ale věříte jim to? Ani náhodou.

Závěr aneb jak to vidí redakce
Jak to vidím já: Film se z tohoto obyčejného televizního pilotu stal zcela jistě papírovým rozhodnutím marketingu, které patrně doufalo, že vybruslí ze složité situace nějakým pozlátkem. Já bych to i bral, kdyby se alespoň odvážili film nějak skutečně uzavřít, ale svou strukturou (a vlastně i délkou) je to zkrátka jen neúspěšný pilot, kterému bude navždy chybět seriál. Je to úplně stejné, jako kdyby "Caretaker" (Ochránce) už nijak dál nepokračoval. "Vydali jsme se na 7 let dlouhou cestu... kterou neuvidíte." 🙂 – 1/5
Jak to vidí Vavro: Prvý streamovací Star Trek film s príznačným názvom Oddiel 31 sa začal na moje počudovanie celkom dobre. Úvodná scéna s mladou Philippou Georgiou parádne vystihovala Philippinu drsnú povahu, ktorou sa prejavovala ako cisárovná Terranského impéria a celkom mi zapadala do jej obrazu, ktorý som si o nej pri sledovaní Discovery vytvoril. Vždy som mal o nej mienku, že kým neprešla do nášho vesmíru a nebola neustále vystavená morálnym princípom a zásadám Federácie, tak bola veľmi skazená a krutá a až postupom času sa tieto jej vlastnosti začali v určitej miere upravovať.
Vráťme sa však k recenzii. Po úvodnej scéne z minulosti, sa ocitáme na stanici mimo Federačného územia a mňa opäť príjemne prekvapil čierno-biely mimozemšťan z druhu Cheron, čo bolo pekné pomrknutie po mojej obľúbenej TOSke, a kvitujem aj Philippino krycie meno a celkovo francúzsky šarm, ktorým sa prezentovala. Až po skvostné odhalenie celého tímu Oddielu 31, som si tento film do značnej miery užíval a keďže som dopredu vedel o slabých recenziách a hodnoteniach, tak som len nechápavo krútil hlavou či pozerám ten istý film, ako zvyšok planéty.
A potom to bohužiaľ prišlo. Všetky postavy okrem Philippy sú extrémne plytké, slabo napísané a na mechanického chlapíka (meno som si bohužiaľ nezapamätal) a jeho herecký výkon bolo dokonca aj ťažké sa pozerať. Celkový dej a vlastne misia, na ktorú sa naši odvážlivci vydávajú, je extrémne nezaujímavá a počas sledovania mi bolo úplne jedno, či tým Oddielu 31 uspeje, alebo nie. V tomto filme úplne absentuje chémia medzi postavami a nedozvieme sa nič ani o minulosti postáv, alebo niečo zaujímavé o samotnom Oddiely 31.
Čerešničkou na torte je slabé CGI, avšak pri malom rozpočte a faktom, že tento film je určený iba pre stream, tak som v tomto smere ochotný urobiť určité ústupky. V čom však ústupky robiť nemienim, je úplná absencia akýchkoľvek prvkov, ktoré robia a hlavne v minulosti robili Star Trek Star Trekom. Vo filme absentuje akákoľvek nosná téma, akákoľvek myšlienka, o ktorej by ste po dopozeraní mohli premýšľať, s ktorou by ste sa stotožnili. Presne v deň keď som pozeral Oddiel 31, som pozeral aj epizódu seriálu Babylon 5, 1x02 "Lovec Duší" a poviem Vám, že táto epizóda konkurenčného vesmíru na mňa zapôsobila sto krát viac ako celý film Oddiel 31 s rozpočtom približne 80 miliónov amerických dolárov. Po dôkladnom zvážení a odležaní v hlave dávam prvému streamovanému Star Trek filmu Oddiel 31 slabučkých 1,5/5, a to iba za prvých 15 minút filmu, Cherona Virgila a zmienku o Eugenických vojnách. Snáď sa v budúcnosti dočkáme kvalitnejšej produkcie, avšak nato si ešte musíme počkať.
Souhlasíte, nebo to vidíte úplně jinak? 🙂
Diskuse k článku
Hlavní problém tohoto filmu vidím v dialozích a divném příběhu, který by možná uspěl spíš před 30 lety a to jako pilot seriálu, jako film by to patrně neuspělo ani tehdy. Námět dle mého dobrý je, ale příšerné zpracování to celé vyhodilo oknem a je to jediný ST film u kterého jsem se nudil a musel se přemáhat k dokoukání.
Ale proč by Hvězdné datum mělo být úplně špatně, vždyť to odpovídá systému datování TNG. A podle počtu cifer by Sekce 31 měla být v prvním roce TNG systému, tedy 40 let před TNG v roce 2324..
Ještě přikládám odkaz na článek vysvětlující Hvězdné datum Sekce 31.
https://screenrant.com/star-trek-section-31-stardate-timeline-explained/
Reset hvězdného data neproběhl „on nuly“. 1292.4 jen náhodně sedí do roku 2324 podle německého on-line počítadla z 2002. Stačí se podívat na první dvě řady Discovery, nebo Tajemných nových světů, co spáchaly s hvězdnými daty. Tohle je třeba posloupnost SNW 1×02-1×09: 2912.4, 1224.3, 3173.3, 2341.4, 1943.7, 1997.9, 2341.6, 2510.6. Je to zkrátka něco, co zní dobře z deníku, ale o čem tvůrci prequelů vůbec nepřemýšlejí.
Hvězdná data TOSky byla úplně stejně nelogická, to není žádná chyba prequelů, až v TNG éře v tom udělali pořádek. A jednou jsem četl, že v TOSce ty data jsou závislá taky na poloze v galaxii a rychlosti lodi, ale to je asi jen výmluva pro to, že to vymýšleli náhodně. A když ten reset není od nuly, tak od kdy a od jakého roku?
Prostě sračka, která parazituje na známé značce. A klidně se umínusujte.
Pěkná recenze, od editora-in-chief bych si ale představoval kvalitnější práci s čárkami 🙂
Nestyďte se a uvěďte příklady 😉
Narážím na špatné užití čárky před „než“, pokud za ním nenachází vedlejší věta se slovesem :)… Jinak opravdu velmi fajn článek.
To už je filmovější i finále 3. řady Picarda, kde je akutní hrozba pro Zemi a Federaci sice už také vykradena z vlastního seriálu, ale pořád je uvěřitelnější, než mýtická „zbraň v obalu“,…
Třešničkou na dortu je „cheesy“ humor, jenž se snaží odlehčit scény, které by ale měly zůstat vážné. Kdyby tento snímek spatřil světlo světa před deseti lety, uspěl by i ve své konečné podobě patrně mnohem více, než dnes…
No jo, je to tak 🙂 Dobrý postřeh. Teď už to opravovat nebudu, ale příště klidně rovnou konkrétně upozornit, uvítám to vždy raději než „no mně se tam něco nelíbí, ale zůstanu enigmatický“ 😉 Jinak mám na kontě zhruba 80 redigovaných knih, aktuálně třeba dělám druhou Helikonii, ale toto je zkrátka psaní pro radost bez odměny. Prolétnu to po sobě zpravidla jen jednou a hurá s tím ven. Třeba nás jednou Paramount začne platit (nezačne), ale do té doby holt jedeme domácí punk a klidně opravujte v komentářích 😉 Nebo mi napište mail a můžete klidně psát články i vy. Já budu jedině pro 🙂
Po cca 25 minutách jsem u toho v podstatě usnul, v průběhu jsem pak jen asi 3x 30s otevřel oči a pak jsem viděl asi tak posledních 5 minut… No slyšel jsem toho trochu víc, ale tedy nemám sílu se na to znova dívat… Takto jsem podřimoval jen TOSky..