Kelvin je s námi přesně 12 let. Ano, tolik času uplynulo od premiéry Abramsova Star Treku v roce 2009. Prvotní nadšení vystřídalo ochlazení emocí a smíření buďto s tím, že to existuje, nebo že to asi nejspíš skončilo. Paramount sice pravidelně vypouští zprávy, že na cestě je XY filmů, což ale vůbec nemusí znamenat, že to bude právě z kelvinovské časové osy. Pojďme si připomenout o co šlo, jak to šlo a jak vidí budoucnost tohoto „fenoménu uvnitř fenoménu“ naše redakce...
Vizor Tomáše Myslivečka
Hollywoodský všeuměl J. J. Abrams, člověk mnohými milován i nenáviděn (po Epizodě IX Star Wars spíše to druhé), v roce 2009 zrestartoval filmový Star Trek, a to způsobem překvapivě velmi příjemným.
V prvním díle na to šel hezky od lesa. Zmapoval mládí Jima Tiberia Kirka i jeho budoucího prvního důstojníka, jejich studentská léta, i to, jak se dostali na nejslavnější loď Hvězdné flotily. Pěkně dramaticky, akčně, ale i svižně a zábavně, což je velmi podstatné, protože se rozhodně nejedná o vlastnosti, jež mají všechny filmy v této sérii společnou. Hlavně ale má k dispozici vynikající obsazení všech rolí a fantastický soundtrack. Děj odsýpá, posádka se nelehce sžívá a na celek se krásně kouká. Jistě, ani zdaleka nejde o nejlepší startrekový film, ale jak všichni víme, jde to i mnohem hůř. – 4/5
Druhý díl s podtitulem Do temnoty, jež následoval o tři roky později, ve mně dodnes budí poměrně rozporuplné pocity. Na jedné straně je tu Enterprise na dně planetárního oceánu, milostný vztah Spocka a Uhury, kopie téměř finálové legendární scény Khanova hněvu v prohozených rolích, která ani zdaleka není tak působivá, jako originál (a navíc na její vyvrácení nemusíme čekat celý další film, ale jen asi deset minut) a akce. Příliš mnoho akce, ve které nechybí rvoucí se Vulkánec, Enterprise padající na město (podobnou sekvenci jsme ostatně viděli už v minulém filmu) a neuvěřitelné skokanské dovednosti všech zúčastněných. A též by film mohl být kratší. Ne o moc, třeba o čtvrt hodiny, ale jeho dynamice by to rozhodně prospělo – obzvlášť v porovnání s prvním filmem to po téhle stránce trošku drhne. Není těžké uhodnout, že nyní jsem kritizoval a na řadě je chvála. Tak nějak. Benedict Cumberbatch je sice jeden z nejcharismatičtějších herců současnosti, ovšem když se pustí do křížku s Ricardem Montalbanem a jeho mohutnou hrudí, dosti zaostává. Na jeho výkonu to ve výsledku ale rozhodně nijak neubírá – ten mocný hlas je zatraceně silnou konkurencí! Jen by mohl hrát kohokoli jiného, než Khana. Naštěstí není nijak těžké představit si, že tomu tak je. Jeho postavě můžeme říkat třeba John Harrison. Samotný příběh "Temnoty" je nejsilnější v dialogových a „klidných“ scénách. V tom ale spočívala síla Star Treku vždycky.
Kromě vesmírné lodi padající na San Francisco, opět skvělého soundtracku a obsazení, mají oba Abramsovy filmy společné ještě něco... Odlesky, samozřejmě. Neslavný vynález, se kterým se to tady poměrně přehání. A nejen, že je jich příliš mnoho, ale navíc jsou ohavné. A omrzí se. A velmi brzy. Druhý společný prvek je na rozdíl od lens flares velice příjemný: mluvím samozřejmě o krátkých, ale v obou případech důležitých návštěvách samotného velkého Leonarda Nimoye. - 5/5
Boží soundtrack i obsazení se přenesli i do zatím posledního filmu, který to do kin stihl na 50. výročí značky. Je jím film Do neznáma (2016) a z Kelvin line se jedná rozhodně o film nejlepší a můj nejoblíbenější. J. J. (zkratka pro Jar Jar) u série zůstal jako producent, ovšem režijního kormidla se tentokrát ujal Justin Lin, režisér filmů jako Rychle a zběsile: Tokijská jízda a Rychlí a zběsilí. Natočil také snímek Rychle a zběsile 5 a v neposlední řadě Rychle a zběsile 6. A díly, které v rámci této série teprve dorazí: 9 a 10. (Tato továrna na peníze už ale vypadá jako Nemesis!) Povedlo se mu ale poetiku této franšízy, která se do vesmíru teprve chystá, přenést také do Star Treku? Nejspíše ne. Linův příspěvek do série by se totiž dal popsat heslem „méně akce, více Star Treku“. Člověk konečně necítí nejistotu, jestli se třeba omylem nedívá na něco jiného. Dostáváme poctivé dobrodružství na neznámé planetě, hromadu hlášek, plno odkazů (nejen) na TOSku, zajímavého záporáka a parádně napárované dvojice či menší skupinky, které se z různých míst dostávají ke společnému cíli, přičemž na cestě na ně samozřejmě čeká mnoho překážek. Zejména svatá dvojice Spock a McCoy, kteří na planetě skončí spolu, je naprosto dokonalá! Jak jinak.
Do neznáma je prostě film od fanoušků pro fanoušky. Konečně v novém prostředí, v neodolatelném žánrovém mixu, obohacený o neskutečnou chemii postav, jež má konečně šanci pořádně pracovat. - 5/5
A je tam Sledgehammer!
A co dál? Inu, osobně bych byl rád jenom za to, kdyby filmový Trek pokračoval jakkoli; pokud by to tedy nebylo podobně škaredým směrem, po níž vyplula Discovery, která mi prostě nesedí. Ovšem z té obrovské záplavy možností, které nám byly v uplynulých letech předestřeny a vzápětí opět smeteny ze stolu, se mi nejvíce zamlouvala ta původní, v níž se měl vrátit Chris Hemsworth jako Kirk senior. Koneckonců, mohlo by tím dojít třeba i k nějakému většímu propojení s klasickým univerzem. Nebo naopak se zrcadlovými vesmíry. A zrcadlové vesmíry jsou dobré. Více zrcadlových vesmírů! A možná by konečně došlo také na cameo Billa Shatnera, na které všichni čekají už od Generations a pravděpodobnost, že by k němu došlo, je rok od roku menší. A byl bych maximálně spokojený kdyby se drželi Beyond stylu. Tak ať to přiletí co nejdříve!
Vizor Romana Vavreka
U.S.S. Kelvin go for Starfleet base. Starfleet base, we've sent you a transmission. Did you receive?
Taká jednoduchá veta a predsa sa v nej skrýva pre milovníkov franšízi menom Star trek tak mnoho. Práve touto vetou sa nám po dlhej, sedem ročnej pauze predstavil ďalší film z nášho milovaného univerza, a zaviedol niečo úplne nové, niečo čo od základov zmenilo vesmír Star Treku. Hviezdna loď Kelvin sa ocitla na hranici s Klingónskou ríšou a z časopriestorovej anomálie sa vynorila nepriateľsky naladená Romulanská loď na čele s kapitánom Nerom. U.S.S. Kelvin bol nenávratne zničený aj s otcom kapitána Kirka a zákonite nám vznikla nová časová línia, ktorú trekkies trefne pomenovali Kelvinova časová os.
Ihneď po prvom filme (4,5/5) sa fanúšikovia rozdelili na dva tábory, pravdupovediac ako stále keď vo svete Star treku príde k niečomu novému. Jedni snímku zatracovali, zatiaľ čo druhí ju naopak milovali. Ak už patríte ku ktorémukoľvek táboru, jednu vec prvému filmu z novej časovej osi nemožno uprieť: film mal na pomery startrekovej produkcie nadpriemerný rozpočet a bolo to rozhodne vidieť. Úlohou novej snímky, a aj celej trilógie, ktorá pozdejšie vznikla, bolo skrze kvalitnú produkciu a vizuál prilákať do kín nielen skalných fanúšikov franšízi, ale i novú krv, ktorá bude ďalej objavovať tajomstvá aj predošlej produkcie, či už filmovej alebo seriálovej. Musím konštatovať, že sa to tvorcom rozhodne podarilo. Film s jednoduchým názvom Star Trek bol všeobecne veľmi dobre prijatý a nikto nepochyboval o tom, že určite vznikne pokračovanie.
Toho sme sa dočkali v roku 2013 s podtitulom Do temnoty (3,5/5). Režisér a producent v jednej osobe J. J. Abrams si podrobne naštudoval všetky materiály, ktoré sa ku startrekovej originálnej sérii viažu a rozhodol sa výrazne inšpirovať druhým filmom z roku 1982, ktorý mnohí trekkies považujú za jeden z najkvalitnejších počinov. Snímka rozhodne nesklamala a aj napriek recyklovaniu mnohých scén z pôvodného filmu bol príbeh o Khanovi a jeho posádke v celku zaujímavý a pútavý. Divácke oko potešilo aj pár úchvatne vyzerajúcich scén a scenérií. Nezabudnuteľné bolo napríklad vynorenie Enterprise spopod vĺn oceánu, alebo prelet kapitána Kirka s Khanom cez pole trosiek v efektných skafandroch. S novými tvárami staronovej posádky sa fanúšikovia zbližovali čím ďalej tým viac a aj keď tržby v Spojených štátoch oproti predošlému dielu trošku zaostali, tak o nejakom sklamaní nemohla byť ani reč. –
V treťom pokračovaní s názvom Do neznáma (3,5/5) došlo k zmene na režisérskej stoličke a skúseného J. J. Abramsa nahradil Justin Lin, známy predovšetkým zo série Rýchlo a zbesilo. Mnohý fanúšikovia považujú práve túto snímku z kelvinovej časovej osi za najviac podobnú duchu originálneho seriálu a prvým filmom. V treťom pokračovaní nechýbala tajomná planéta, záhadný záporák ale aj humorné doberanie si pána Spocka doktorom Mccoyom, na ktoré sme boli zvyknutý z pôvodného seriálu. Aj napriek nadšeniu trekkies bol film prijatý skôr vlažne a ani tržby nepresvedčili vedenie Paramountu, aby sa hneď pustil do ďalšieho pokračovania.
Na nový snímok čakáme už od roku 2016 a vyzerá to tak, že si ešte nejaký ten čas počkáme. Pri kormidle nového filmu či už s kelvinovskou posádkou, alebo úplne novými tvárami, sa za posledných pár rokov vystriedali viaceré mená. Nový film pripravoval Quentin Tarantino, S. J. Clarkson alebo Noah Hawley, a aj keď bola nedávno Paramountom stanovená premiéra nového Star Trek filmu na 9. 6. 2023, stále o snímke prakticky nič nevieme. Ako milovník pôvodného seriálu s Wiliamom Shatnerom, na ktorom som vyrastal a hltal každý piatok o pol piatej večer nové dobrodružstvá hviezdnej lode Enterprise, by som osobne preferoval aby nový film vznikol pod taktovkou Quentina Tarantina, ktorého považujem za jedného z najtalentovanejších režisérov v súčasnosti. Originálna séria, známa pod skratkou TOS, mi učarovala práve pre rozmanitosť epizód. Každý týždeň som dostal nový príbeh a aj nové poňatie epizódy ako takej. Raz to bola komédia, ako napríklad diel "Ja, Mudd" o týždeň zase gansterka stelesnená dielom "Podiel z akcie", inokedy zase čistokrvné vesmírne science fiction "Rovnováha hrôzy". Práve túto variabilitu by podľa môjho názoru dokázal Quentin Tarantino vo filmovom svete Star Treku vytvoriť, skrze svoj neobvyklý a hlavne špecifický pohľad na svet filmového umenia.
Nech to však už dopadne akokoľvek, tak môžeme iba špekulovať v ktorom vesmíre sa bude odohrávať nové dobrodružstvo vesmírnej lode Enterprise. Či už to bude primárny vesmír, na ktorom mnohí z nás vyrastali, alebo kelvinova časová os, jedno je isté. Bude to nový film z nášho milovaného univerza, ktorý rozšíri už i tak bohatú franšízu Star Treku o nové príbehy či dobrodružstvá a my budeme pri tom.
Vizor Alberta Balatky
Po dvou sluníčkách přichází nad dávné země Gondoru Sauronova těžká mračna...
Jedničku jsem viděl v předpremiéře s asi všemi aktivními členy komunity bývalými i současnými – ano, na projekci ve Slovanském domě. A možná to bylo atmosférou, nevím, ale ta první projekce se mi hrozně líbila. To byla bohužel jediná chvíle, kdy jsem to dokázal vzít jen jako blockbuster, úplně u toho vypnout a sledovat akční jízdu. Při druhé kinoprojekci jsem postupně začal vnímat vyložené nesmyly a prohřešky proti kánonu, no a při třetí jsem v podstatě už jenom kroutil hlavou. Vysloveně pozitivní pro mě zůstává nyní jen samotný úvod s U.S.S. Kelvin, a to ještě s vykřičníkem v podobě zdi z pohledového betonu na hvězdné lodi. A hudba. A herci. No dobře, je to víc, ale J. J. mi to zatraceně stěžuje.
Zničení Vulkánu je stejně smysluplné, jako zničení Alderaanu, nebo jakékoli jiné planety. Nemám to rád, příběhu to nikdy nepomůže a ve výsledku to má efekt ten, že člověk začne pochybovat, zda by si scénáristé poradili i bez toho. Ale dobře... Co mě ovšem nesmírně štve je pozorování takového jevu z povrchu planety v jiné soustavě. A že Delta Vega je v jiné soustavě. Abrams později v Epizodě VII dokázal, že tohle je jeho trademark a takovými zbytečnosti, jako fyzikou, se odmítá zabývat. Číslo 2 na seznamu největších krpanců zaujímá rozhovor Spocka se Scottym o jeho vynálezu transportu do warpu. Scénáristická obezlička s původním Star Trekem nijak nesouvisející. Přisoudil bych filmu průměrné hodnocení, ale po těchhle dvou věcech dávám 2/5.
Dvojka je na tom s logikou příběhu o něco málo lépe, ale těžce ji sráží opět dvě věci. Bez ohledu na to, jak je Benedict dobrým hercem, nemůže být britský běloch indickým diktátorem. Ricardo Montalban byl sice mexického původu, ale jednak mu toho Inda člověk bez problému věřil a potom šlo o TV seriál 60. let s nevelkým rozpočtem, kde se brali ti herci, kteří byli v Los Angeles zrovna po ruce. No a pak samozřejmě kapitánovo mysteriózní uzdravení Khanovou krví, kterou měl Leonard "Mengele" McCoy k dipozici, protože s ní prováděl experimenty na „živých“ tribblech. Toto mocné WTF nepřebije ani Alice Eve v podprsence, náhodně se otočivší přímo na kameru; tudíž dávám opět 2/5.
Naštěstí bylo JJovo nepřemýšlení nad všedními věcmi nahrazeno v trojce mistrem vysokoktanové zábavy Justinem Linem, který nechal scénář napsat Simona Pegga a další trekkies. A ten film najednou je Star Trek. Najednou funguje, najednou je prostor pro pomalé scény, najednou je prostor pro světlé vesmírné stanice (byť je to Citadela z Mass Effectu), najednou je akce ucelená... No a samozřejmě tu máme nemalou kontinuitu se seriálem Enterprise a jednotkami MACO. Vynikající Idris Elba a (trestuhodně nevyužitá) Shohreh Aghdashloo jsou třešničkami na výtečném dortu, který mi v šedé kůře opakovaně vyvolává příjemné pocity. A byla to přesně ta chvíle, když jsem si řekl, že takhle jo, že teď už konečně našli směr kudy dál a začal jsem se hrozně těšit na další film; takže 5/5.
Logicky tedy musel komerčně proletět. Ale nenalhávejme si, že za tím stojí nějaká jeho nekvalita – Paramount zkrátka neumí nasadit do kina nic, co není Mission: Impossible. Snad se situace pod novým vedením zlepší.
Od Star Treku v kině bych rád dostal zhruba to, co jsme viděli u Star Wars – jednou za dva roky nový Kelvin blockbuster a každoročně to vyplnit nějakým "A Star Trek Story". Jedno čím, prostě čerstvým nápadem odkudkoli z univerza. Žádné zdržovačky a plánování miliardových filmů, ale prostě servírovat, experimentovat a koukat se u toho, co si sedá a vyplatí se, a co holt nevyšlo a nesledovat u toho jen a jen čísla ve stovkách milionů. To by bylo krásné! Však Khanův hněv byl televizní film za 11 milionů a jak se vyplatil... Ta neochota myslet jakkoli mimo zavedený rámec je neskutečně brutalistická. Mrakodrapy jsou i v Los Angeles, poušť je Arizoně, atd... Netřeba objevovat krásy produkčního domova v Dubaji nebo Jordánsku, jako to udělali Beyond s Discovery, bohatě stačí mít trochu nápad a nebát se. Značce by myslím jednoznačně prospělo, kdyby se nemusela s každým další výsledkem z kina třást strachy. Snad si to brzo někdo uvědomí a tomu někomu také dojde, jakým tempem jede Disney s Marvelem, a že i kdyby Star Wars úplně ustrnuly (což se nestane), tak nás čeká dekáda s Avatarem. Konkurence bude obrovská a kino Star Trek musí hodně rychle najít recept, jak nezapadnout.
Diskuse k článku
Za mne Kelvinova linie nikdy neměla vzniknout a hlavně se ke Star Treku nikdy neměl dostat matka Jouda Jouda Abrams, který to všechno posral! Hlavně první dva filmy na poli logiky a překrucování původního TOS , která je asi mým nejméně oblíbeným Star Trekem( a ano může za to rok vzniku a kulisy a také ne moc dobré herecké výkony) společně se třetí sérii Discovery!
Za mě by bylo nejlepší kdyby se na období TOS kromě Strange new worlds vykašlali a zmapovali třeba 25 století nebo úplně nejlepší by bylo období časové studené války která byla okrajově nakousnuté v Enterprise.
Za mě je Kelvinovská linie OK, ale lepší by samozřejmě bylo, kdyby bývali pokračovali dál po Nemesis. Ovšem to, co zahájilo ústup pd TNG+ byl poslední TNG film Nemesis, ten prostě taky není úplně OK. Určitě souhlasím s názorem Alberta Balatky, že by se mělo víc experimentovat a dělt více menších projektů, než vše sázet na jeden blockbuster jednou za 5 let. S diverzifikovaným přístupem bychom tak dostali mnohem víc příběhů, např. pokračování ENT. No ale co už, situace je taková jaká je, DIS je uplně mimo, SNW pluje někde mezi DIS a TOS. Všechny nové seriály pak navíc ovlivnil Abrams, DIS a SNW vizuálně, PIC a DIS jsou ovlivněny i příběhově. Kdyby nový ST dělali lidé okolo Axanaru nebo Orville, bylo by vše jinak. A pořád o to ztvárnění, za které bych byl já radši přijít nemusíme, protože je tu možnost alternativních linií. Poslední trailer na PIC s2 to potvrzuje. Jen tak mimochodem, časovou válku zmínili i v DIS s3, takže bych řekl, že o ní ještě někde uslyšíme.