Ač je to k nevíře, seriál The Orville jsme naposledy měli možnost sledovat v roce 2019. Od té doby se stalo mnoho věcí – od celosvětové pandemie až po horkou válku pár set kilometrů od našich končin. A změnil se i sám Orville – v mezičase bylo studio 20th Century Fox odkoupeno studiem Walta Disneyho a nyní je tedy vysílán prostřednictvím sítě Hulu, resp. v našich končinách prostřednictvím streamovací služby Disney+. Což je mimochodem další velká změna: nyní lze u nás sledovat The Orville způsobem zcela bezvýhradně legálním, což se o většině nového Star Treku říct nedá.
Tohle všechno mělo zcela neoddiskutovatelný vliv na seriál jako takový. (Dobře,to že je nyní streamován i u nás asi ne, ale to ostatní bezesporu ano.)
Orville vždy vypadal dobře, ale v současné době vypadá prostě famózně. Znalci CGI si nad triky možná znechuceně odplivnou i tak, ale nám laikům připadají New Horizons vizuálně famózní. A v tom se zároveň schovává příslovečné čertovo kopýtko, neboť Seth MacFarlane se rozhodl, že využije možností, které mu poskytuje streamovací platforma a jednotlivé epizody jsou nyní výrazně delší – zatím měly všechny stopáž minimálně hodinu a spíš více. Hned ta první, "Electric Sheep", má například stopáž 70 minut, a to je vážně hodně. Až moc. Rekord zatím drží 1x05 "A Tale of Two Topas" s neuvěřitelnými 75 minutami, což už je v podstatě dvojepizoda.
V prvních dvou sezónách byla typická délka dílu kolem 45 minut (+/-). Jistě, můžeme se bavit o tom, jestli by podobný seriál měl mít spíš 50 minut, jako tomu bylo např. v časech TOS, nebo spíš 40, jako tomu bylo místy ještě docela nedávno, ale nejspíš se shodneme, že optimální délka jednoho dílu u seriálu tohoto typu je někde pod 60 minutami – což mimochodem dodržují i Tajemné nové světy, toho času asi největší současná konkurence Orville – a to z celé řady důvodů: diváckým očekáváním počínajíc, přes potřebu nějak vměstnat tohle všechno do vysílacího schématu, ať už v rámci lineárního vysílání TV stanice nebo v rámci soukromého on demand streamingu. Zcela vážně, nevím jak vás, ale mne abnormálně dlouhé díly seriálů při "bingwatchi" vždy vykolejí. To už jsem opravdu raději, když autoři díl v podobné situaci střihnou na dva "podmíráky" ala současné Star Wars. No a pak je tu prozaický fakt, že jen málokterý námět je natolik nosný, aby bez extra vycpávek utáhl de facto filmovou stopáž.
A jsme u vycpávek... Ty se u nové sezóny vyskytují zejména v oblasti triků, což koneckonců není v rámci žánru nic neobvyklého. Jenže – když Stanley Kubrick natočil svou 2001, byl to bezesporu veliký divácký zážitek. Když Robert Wise natočil o cca. dekádu později The Motion Picture, byl to zážitek srovnatelný (mmch. oba filmy dělal stejný trikař: Douglas Trumbull). Ale taky si určitě všichni vzpomeneme na to, že na délku obou filmů se v diváckých řadách žehrá velmi často (a rádo), protože, a to je málo platné, TV obrazovka, byť veliká, se kinu nevyrovná. Nemluvím o rychlosti, či v tomto případě spíš o pomalosti, filmového děje jako takového. A Orville, při maximální úctě k jeho autorům, se přece jen těmto filmům nevyrovná, a hlavně by to ani nemělo být jeho cílem. Jeho zaměření je přece jenom o dost jiné.
Ano, přímo podle slov Setha MacFarlanea se seriál posunul od první sezóny směrem k vážnějšímu pojetí, a na tom nakonec není špatného. Jenže tam, kde první dvě sezóny nabídly akci rychle ubíhající, a zdaleka ne vždy prvoplánově humornou – druhá polovina druhé sezóny je všechno, jen ne prvoplánově humoristická – nabízí sezóna třetí akci notně roztahanou a dost často poměrně unavenou. A hlavně velice vážnou, neodlehčenou vůbec ničím, což je v porovnání s prvními dvěma řadami vyloženě v rozporu.
První epizoda "Electric Sheep" (Elektrické ovečky) má náladu vyloženě pohřební a svým způsobem jde o retcon již zmíněné druhé poloviny druhé sezóny; když budu hodný a jemný, tak se dá říct, že jde o její doplnění. Zaznamenal jsem hlasy – a souhlasím s nimi – že námět 3x01 měl být raději nastříhán do několika epizod a běžet na pozadí jiných epizodických příběhů, že by poté její pointa působila mnohem úderněji. Jistě, jde o první epizodu nové řady, a tak do poslední chvíli tak docela nevíme, jak to všechno dopadne – jestli přece jen nepůjde o stav permanentní – ale když si tuto epizodu pustíte a budete zároveň s tím dávat pozor na děj, zjistíte, že zápletka se vlastně vyřeší strašlivě rychle, a že se místy docela těžce vaří z vody. Když si k tomu přidáme, že v ní téměř absentuje humor, na který jsme u Orville byli do té doby zvyklí, začne mít divák záhy pocit, že jde o epizodu seriálu z alternativního univerza, kde si nějakým způsobem Star Trek: Discovery (1. řada) a The Orville prohodily svá místa. Ale budiž. Ne každý snese černý humor a připočteme-li k tomu všemu, že epizoda je dedikována památce nedávno zesnulého Norma MacDonalda (hlas, který mluvil Yaphita), dá se jistá ponurost tohoto dílu pochopit a omluvit.
Pro druhý díl "Shadow Realms" (Říše stínů) se ovšem ospravedlnění hledá daleko obtížněji. Tahle epizoda má jeden strašlivý problém: na to, aby ji člověk bral vážně, se posádka Orville chová v jejím průběhu, promiňte mi ten výraz, až příliš stupidně. Jenže ten díl se ve finále bere vážně. A ne málo. Rozhodně nekončí optimisticky a beze ztrát, což na straně jedné oceňuji, jenže na straně druhé to působí při konfrontaci s ležérním přístupem posádky, jako pěst na oko. Přitom celou věc šlo řešit úplně jinak. Ke stopáž 65 minut nebyl nejmenší důvod. Celý díl prostě a dobře působí poněkud disonantně, a to po emočním nářezu z prvního dílu není vůbec dobře. Zkrátka opět něco spíše z Discovery.
Třetí epizoda "Mortality Paradox" (Paradox smrtelnosti) je konečně taková, jakou bychom od seriálu očekávali. Je to dobrá, byť poněkud předvídatelná sci-fi záležitost. Pořád to ale nějak není ono. Když při sledování odhadujete, jestli je prezentované řešení zápletky už finální, či ještě nikoli, a to opět na základě poněkud přepálené stopáže, tak je něco špatně. Tento díl se pokusil o filmařský ekvivalent toho, čemu se v hudbě říká "klamný závěr", který bezpečně odhalíte pomocí hodinek. Přesto je tento díl už příslovečným zablýsknutím na lepší časy...
A lepší časy nakonec přišly. Protože čtvrtá epizoda "Gently Falling Rain" (Jemně dopadající déšť) je přesně taková, jakou bychom od Orville očekávali. A kupodivu je alespoň z mého úhlu pohledu první, která svou prodlouženou stopáž využívá naplno (65 min). A překvapivě za ní stojí stejný autorský tým, který stál za epizodou druhou.
Nezbývá tedy, než doufat, že The Orville opíše i ve své třetí sezóně obdobnou trajektorii, jakou opsal ve své druhé. Pamětníci si vzpomenou, že reakce na 2. řadu byly ze začátku rovněž rozpačité, byť ne tak moc, a že se třetí sezóna nakonec zapíše do historie jako ta, ve které již téměř zapomenutý seriál vstal doslova z mrtvých a ještě jednou zazářil. Snad ne naposledy – o možné 4. řadě se rozhoduje právě v těchto dnech.
Diskuse k článku
Tak první věcí je, co se „standardní doby“ týká, že v minulosti se tomu v US říkalo „hodinový seriál“, jen těch 15-18 minut bylo rezervováno pro reklamu, tudíž je pochopitelné, že potom na streamu se stále čeká alespoň hodinová stopáž. Druhá věc je, že MacFarlane nějak ještě před první epizodou řekl, že se rozhodli od nějakých humorů upustit a prostě si točit sci-fi podle svého, a pokud z toho náhodou vyplyne vtip, tak tam bude vtip. Je mi ovšem jasné, že pokud do toho jde člověk s očekáváním humorného seriálu, trochu ho „Nové obzory“ svými závažnými tématy vykolejí. Jako mně se to líbí více než první dvě řady, ale občas mi to přijde nedotažené, prostě se tam válí nějaké Čechovovy pušky, u kterých jsem čekala, že z nich bude vystřeleno a nic.
Jinak u Gently Falling Rain jsem měla trochu problém s panem prezidentem…Nekoukáš na obrazovku – vidíš Sheridana v uniformě, koukneš na obrazovku…MODREJ EMZÁK…