Pozítří bude 1. září, svátek oslaví Lindy se Samuely, někomu začne školní rok, někomu začnou trampoty s ratolestmi, kterým začne školní rok, a pro někoho se naopak nezmění vůbec nic a půjde jen ten další dnešní den. Nicméně nakročíme k podzimu a podzim znamená jediné: (tedy krom mlh, plískanic, tlejícího listí a všeobecně nádherného počasí) – dřívější tmu. A dřívější tmu je třeba adekvátně využít. Do nového Star Treku daleko, tak proč si tedy nepustit nějaký ten starý, že? A proč ne rovnou ten nejlepší? (Druhá část redakce právě nesouhlasí, tak ta si pustí třeba "Ochránce") 🙂 Ale pro ty z nás, co víme, je zde "Vyslanec"...
Emissary
Začnu netradičně shrnutím: Pořád se sebou souhlasím, že jde o nejlepší trekový pilot.
A teď už po bodech...
- Nápad odrazit se od nejzásadnější události TNG, byl sám o sobě geniální. Ale navléknout to tak, že zobrazí právě tu jedinou chybějící věc z oné dvojepizody, tj. bitvu samotnou, to je zkrátka úžasné! Zajímalo by mě, zda to bylo v plánu už od S4, když se začal nápad na DS9 rodit.
- Doteď jsem nevěděl, že pilot režíroval David Carson (Star Trek: Generations). Ale při sledování vidíte, jak vrstevnatý děj drží perfektně pospolu, stejně jako právě v Generacích. On je tedy patrně důvodem proč pilot působí tak uceleně. Vzít takto prorostlý scénář a vecpat ho do dvou hodin, smysluplně, musel být hodně těžký úkol.
- Nesmírně obdivuji i práci kameramana, aranžérů scén, osvětlovače, skiptařů, apod. Nic z toho nemá chybu. Třeba to, jakou atmosféru dokázali navodit na Saratoze... A nejen na začátku, ale i u Proroků. Úžasné!
- To je totiž to, co se dřív nikdy nepovedlo – vytvoření dojmu, že Hvězdná flotila není jen Enterprise. Na vedlejší kolej tak nebyla TNG odsunutá až stanicí, ale okamžitě na začátku prostředím jiné lodě. A to v rámci de facto TNG scény!
- A okamžitě skok do 3 roky vzdálené budoucnosti, do živých, plných, organických barev, do přírody – totálního opaku strojových Borgů. Tady chválou odmítám šetřit!
- Rovnou je jasně ukázáno, kdo Sisko je – manžel a otec, který hravě snoubí kariéru a rodinu na hvězdné lodi. Tedy něco, co si Picard přál, ale nedokázal to; aneb nejsou sobě protipólem, ale přesto jasně vyhranění. Ve světle dnešního psaní postav by se toto dalo označit za „Vorta Vor“.
- Také si dali pečlivě záležet, aby východ ze simulátoru nepřipomínal ENT-D. Čímž se dostáváme k doposud neviděnému 'oknu na chodbě' a jedné z nejlepších scén už tak skvělého pilotu: představení stanice. A jako by to samo o sobě už nebylo dostatečně skvělé, dostává se do popředí postupně, zatímco Ben a Jake v odrazu odcházejí pryč. A průletem oknem ven vidíme nejen celou stanici, ale posléze i Bajor.
Zásadní a dějově vkusné představení seriálu za 6 minut!
Znělka
- Už když jsem ji viděl poprvé, zpátky ve čtyřiadevadesátém, kroutil jsem hlavou nad tím, proč asteroid vylétá vlastně odnikud. Bral jsem to jako chybu, kterou časem opraví. Naivita mládí je kouzelná 🙂 A dodneška to nechápu. Efekt je dostatečně propracovaný a detailní i na dnešní dobu, čili nemohl být problém tam tu stopu doklonovat, atp., čili to připíšu na vrub šlendriánu a nechám to být. Ovšem v kontrastu s tím nemá znělka pilotu na svém konci červí díru, čili ji BYLA věnována zvláštní pozornost. Je to podivné.
- Znělka jako taková je krásná a vystihuje podstatu. A je vhodná pro pilot. Protáčet ji ale v takovéhle rozvleklé podobě 72 epizod nemá opodstatnění ani ve své době. Navíc obsahuje typografické chyby – René Auberjonois [óberžonua] nemá čárku ve jméně a aby "as Odo" bylo kontrastně viditelnější, je šoupnuté velmi výrazně doprava.
- Hudební doprovod Dennise McCarthyho je hodně zdařilý. Ta melodii mě tehdy nadchla a dodnes ji poslouchám velmi často, mám ji i nastavenou jako budík, ale nikdy mi v závěru nesedly ty vyhnané žestě.
Epizoda první...
- Odlišování už bylo dost, můžeme do obrazu šoupnout Enterprise i Milese O'Briena. A opět dobře – vybrat zrovna Colma Meaneyho, aby přešel do nového seriálu, byl další z řady skvělých tahů. U něj, coby vedlejší postavy známé už z pilotu Nové generace, to má jaksi větší váhu, než kdyby třeba už tady prvoplánově přešel Worf; nebo kdyby vše dopadlo podle původního plánu a 2. důstojníkem byla místo Kiry Ro. Navíc tak mohla přejít i Keiko s Molly a doplnit rodinnější řád seriálu. Ale opět počítám, že s tímto se počítalo už od raných plánů.
- Líbí se mi smysluplná dualita uniforem.
- Výborný je mnich na kompletně zdemolované promenádě, který jako jediný nepracuje, aneb nejdůležitější je utřídit si priority. Celkově, na rozdíl od TNG, dokáže toto pracovat s detaily v náznacích.
- Postupně jsou představovány kulisy, nejdříve kajuty, pak OPS, atd. Herman Zimmerman a jeho tým byly bezesporu géniové své doby. Vytvořit architekturu, která odráží styl myšlení celé kultury a oboje vpasovat do sebe tak dobře, že nikoho ani nenapadne, že by to mohlo být jinak, to pokládám za skutečné umění.
- Líbí se mi postava Kiry, ovšem její umělecký mikádo „rozcuch“ je strašný. A taky je poznat, že coby herečka toho moc za sebou neměla, na druhou stranu pořád více než Avery Brooks.
- Ferengové jsou představeni v dosti rozdíleném světle než v TNG a je to zatraceně dobře. V této podobě fungují, a to je podstatný rozdíl.
- Od prvního momentu jeho objevení se je jasné, kdo na place je nejlepší herec: René Auberjonois.
- Líbí se mi Siskovo politikaření, jak navést někoho tam, kde jej potřebuje mít. Určité flexibilní kirkovsko-rikerovské obcházení přímého přístupu.
- Bajor je vytvořený moc hezky – takové malebnější Toskánsko. Úžasné jsou opět detaily s jakými je bajorské náboženství stvořeno. Vlastně nejde o nic nového, základ známe už od Ro, proto zřejmě i ten úžasný dojem bezproblémového přijetí celé věci.
- Orby jsou skvěle tajemným propojujícím prvkem... (Inu, a tak dále, řekl bych. Jednoduše je to skvěle napsané, nemá smysl se nad úrovní psaní rozplývat v každé další větě.) ...A máme tu pláž. To je 4. kompletní změna prostředí za 26 minut. Dodává to seriálu pocit reálnosti.
- A přichází moje první větší výhrada: režie davu. U nově otevřeného Quarka jsou všichni příšerně rozjuchaní, jakože pijí z prázdných šálků, atp. Je hrozně vidět, jak moc je to strojené. Škoda.
- Nicméně se v baru u dabo stolu mihne i Rom, čili jsou tu všichni tři Ferengové. Myslel jsem, že tu byli jen Quark a Nog. A přirozeně se mihne i Morn 🙂 „Alien bizzare bazar“ byl ale zbytečný a (to je jen můj osobní tip) se pokoušel konkurovat SW cantině.
- Krásný je efekt příletu té lodi třídy Valiant. Velmi netradiční úhel přeletu od horního pylonu s ENT-D k pylonu spodnímu. Akorát tedy měřítko je užité špatně, no, ale to už je detail.
- Líbí se mi, že oba přiletěli v TNG uniformách a jak Bashirovi docela dobře sedne, tak na Dax působí otřesně. Patrně byla zapůjčená z TNG kostymérny a nijak neupravovaná na míry Terry Farrell.
- Rozlučková scéna Milese a Jean-Luca je sice DVD-only, ale má své místo a je i sympatické, že přišel na můstek mimo hlavní směnu. Sice to produkčně bylo z rozpočtových důvodů, ale ono by to tam s kompletní osádkou ani nesedělo.
- A jakmile odletí Enterprise, vynoří se gul Dukat se svým Galorem – krásně cardassianské. A znovu vzdám hold osvětlovači první řady. OPS je ponurý a dosvětlený zároveň – úžasná technika.
- Dukat je skvělá postava od první chvíle. Byť tedy taky vlastně recast z jiné cardassianské postavy, ale Quark a Rom také hráli v TNG nejdříve jiné Ferengy – pro oba jde o už o třetí ferengskou postavu.
- „Když něco nejde, kopni do toho jako Miles!“ A úplně vidím ten knižní popis: Miles se zakřenil, Kira vyděšeně pohlédla na plošinu, Odo se zakřenil a uklonil... A přesně tak to určitě bylo i ve scénáři, žel nikoho nenapadlo tomu dodat reálné aranžmá.
Epizoda druhá...
- Efekt otevření červí díry je nádherný! Úchvatný kus designové práce. Vnitřek je taky pěkný, ale té nápaditosti přece jen ubylo, a taky to bolestně křičí do světa: „480i, 480i!“. To jsou přesně ty chvíle, kdy si říkám, jak velká škoda je, že neexistuje remaster.
- Identifikace lokace podle Idranu dobrá, ale relativně špatně zahraná.
- Že každý vidí dvě odlišné lokace, nedávalo sebemenší smysl, a chápu to jako prvoplánový vizuální útok na diváka. Co v 1. díle fungovalo, je tady už trochu na obtíž.
- Prostředí u Proroků ovšem už funguje, a tak dobře zřejmě i díky své jednoduchosti. Bílé pozadí s tlukotem srdce a výrazně saturované Siskovi známé výjevy, představují tehdy ještě příliš nevídanou práce s filtry. Dnes už je to samozřejmě standard a odbarvené je kde co.
- Filozofování u Proroků je skvělé! A podbarvené výbornou hudbou.
- Jakési pole odlehčující tíhu stanice na orbitě je ovšem plně v intencích novogeneračních technoblábolů. DS9 nám tedy v bublině doletí kam má a my tomu jaksi máme věřit. Kdyby to bylo možné alespoň podle fyziky univerza, nepoužívala by se tato technologie v mnohem masivnějším měřítku?
- S objevením se Dukata kvalita prudce roste. Je to holt (krom jiného) rázný pragmatik, a to se cení.
- Přílet gula Jasada je logický úplně stejně, jako je vlastně „na sílu“, aby proběhla nějaká ta bitva. Čili ano, patří to sem, ale je to šablonovité.
- "You exist here" (Vy existujete zde) je nejlepší a nejsilnější scénou celého pilotu.
- (Dabingová vsuvka: Eufemistky přeloženou Milesovu hlášku o pokeru: "Připomeňte mi, abych s vámi nehrál Hvězdné války" už z hlavy asi nikdy nedostanu.)
- Nerozumím Nerysině snaze se jaksi ospravedlnit Jasadovi, že ona mu nelhala.
- Během útoku na stanici Odo někam přesouvá spoustu lidí po promenádě. Proč? A všichni ti, které tam hnal do kruhu, to chudáci schytali padající konstrukcí.
- I Jake je z nějakého důvodu na promenádě. Zřejmě z toho, aby se mohl dojemně setkat s otcem.
- Vléct Galor Runaboutem mi vždy přišlo, jako zapojit za Fiat Polski doubledecker a čekat, že ho vytáhne do kopce.
- Enterprise přiletěla, krize je u konce. Ale nutno dodat, že finální rozmluva Siska s Picardem v komandérově nové pracovně je velice dobrá
I přes mouchy druhého dílu dávám 5/5 a nesmírně se těším na další staniční dobrodružství...
Souhlasíte? Nesouhlasíte? Podělte se o své názory na pilot Stanice Deep Space Nine v komentářích!
Trailer
Diskuse k článku
Souhlasím, Emissary je nejlepší pilot 🙂 Nedávno jsem si ho opět dával k příležitosti 25 výročí .
Vy žijete zde! A to není lineární… To mluví za vše!