Robert Peak je bezesporu jedním z nejnápaditějších a nejplodnějších ilustrátorů 20. století. Způsobil svým pojetím reklamy doslova revoluci ve filmovém průmyslu a je považován za „otce moderního filmového plakátu“. Robert Peak zcela změnil přístup k filmové reklamě jako takové od jednoduchých koláží filmových fotografií nebo záběrů postav až po okázalé a umělecké ilustrace.
Pojďme se podívat na jeden z nejkrásnějších plakátů, který byl pro Star Trek vytvořen. V roce 1982 měl ve Spojených státech premiéru druhý celovečerní film s posádkou kapitána Kirka s názvem Khanův hněv, který odkazoval na dvacátou pátou epizodu Původní série – "Space Seed" (Vesmírné sémě). Robert Peak byl tou nejlepší volbou coby člověk s talentem a zkušenostmi z filmu prvního. Ostatně svůj fantastický talent zopakoval v následujících letech pro Star Trek ještě čtyřikrát.
Motiv z plakátu byl ve své době opakován a využit na mnoha místech, stejně tak jako i v reklamní kampani v dobovém tisku. Zajímavostí je, že právě v novinách byly tváře herců změněny a nahrazeny fotografiemi, aby si byli více podobní. Kdo a proč tuto změnu nařídil ale není známo.
V další novinové reklamě doznala drobných změn také původní Robertova Enterprise. Loď byla izolována od ostatní grafiky a byla doplněna o název "USS ENTERPRISE", který byl, poněkud směšně, umístěn na okraj talířové sekce.
Zajímavější jsou ale oficiální Peakovy koncepty a skicy, z nichž se první prodal v roce 2018 v aukci za 14.400 amerických dolarů. Obraz o velikosti 32 x 40 palců znázorňuje Khana v jeho temnější a záhadnější podobě s obličejovou maskou, ve které se ve filmu samotném také na chvíli objevuje.
Další skica se již blíží k finální podobě filmového plakátu. Khan je sice stále zamaskován, ale Kirk a Spock jsou již v akčnějších pózách a na plakátu nechybí ani Enterprise, která se zdá být pod palbou z vesmírné laboratoře Regula I. Něco takového se ve filmu ale nikdy neobjevilo, i když to v určitém okamžiku vývoje scénáře mohlo být jeho součástí.
Třetí skica je doplněna o zařízení Genesis, které se na finálním plakátu vůbec neobjevuje. Khan je již bez masky a Kirk je vyzbrojen baterkou. Opět vidíme i Enterprise pod palbou z výzkumné stanice Regula I.
Na plakátech spolupracoval s Robertem také ilustrátor a umělecký designer Spiros Angelikas, jehož kresby sloužily jako předloha pro některé finální Robertovy obrazy.
Film samotný měl původně nést jméno: "Vengeance of Khan" tedy Khanova pomsta a pro tento název byl také vytvořen návrh filmového loga od autora Rogera Huyssena.
Diskuse k článku
Dívám se na ty návrhy (a na další, co jsem našel na Internetu) a čím dál tím víc ve mně hlodá myšlenka, že zde asi našel částečnou inspiraci i Teodor Rotrekl.
On k tomuto stylu samozřejmě konvergoval už nějakou dobu a teď mám primárně na mysli jeho ilustrace ke knihám od Milana Baumana (ale nejen), ale potom zejména ilustrace k 2061 od A.C.Clarka z roku 1989 (vyšlo 1991, ilustrace jsou signovány ’89) které nesou jasné známky toho, že se s tímto stylem musel někde srazit.
Nebo jde o konverzi ve vývoji, ale to se mi nějak nezdá, navíc Rotrekl byl snad jediný z českých SF ilustrátorů, který, byť několikerou drastickou změnou stylu, přežil od 50. let téměř do naší současnosti a který při tom zůstal věren žánru SF (no dobře, do přelomu století ale i tak, skoro 50 let je slušný výkon).
Nic, nějak jsem to potřeboval ze sebe dostat…