Když se tu člověk soustředí na detaily a je „purista“ (tedy někdo, pro koho 'startrekový' představuje jasně definovaný pojem), tak mu hrozí prasknutí až čtyř příslovečných žilek 😉
Sedm dómů uvádí Sedmou z devíti, ale zajímavější je jméno té planety: "Vergessen" – což německy znamená "zapomenutá". Osobně purista nejsem, ale následuje něco, co bych ve Star Treku opravdu nemusel mít, a to je detailní záběr na téměř vivisekci. Tohle ať si nechá Hra o trůny a doufám, že už se to nebude opakovat. Toho, na kom je procedura prováděna, samozřejmě známe. Jen škoda, že Icheba nehraje původní herec, Manu Intiraymi, ale na takto krátký úsek to asi nebylo třeba...
Stardust City je tedy startrekovou obdobou Canto Bight a najdete tam mimo jiné Motovo kadeřnictví, nebo Quarkův licencovaný bar. Roztomilé, byť naprosto zbytečné detaily. Zajímavá je však postava Bjayzl, lokální mafiánské šéfky, která jako by z oka vypadla Deanně Troi v prvních řadách Nové generace.
Hledání Bruce Maddoxe trvalo mnohem kratší dobu, než jakou jsem od hledání Bruce Maddoxe, a napětí kolem toho, očekával. Opět jde o recast, ale tady se obávám, že oprávněný. Brian Brophy, jeho původní protagonista, by dnes patrně už nefungoval – s lety získal až příliš dobrácké vzezření 🙂
Neutrální zóna padla... Romulanský svobodný stát nemá prostředky, aby si území nárokoval – dravec pařáty svírajícé Romulus a Remus má nejlepší léta za sebou – a Federace svá ochranná křídla neroztáhla. Vzniklo tak další pásmo plné neutěšených světů, kde je prospěchářství cestou k přežití a podlost příležitostí k lukrativními businessu. Nová generace je takových planet plná, Deep Space Nine je jich plný, čili to bohužel není nic nenormálního. Jen zde je to jiné v tom, že tyto světy nevznikly přirozeně, ale jsou důsledkem nevhodných rozhodnutí. Diktátoři a podobná verbež jako přímý následek jednoho zkorumpovaného rozkazu. Žádný div, že to Jean-Luca tíží, jako posluchače umění vogonského recitálu.
Ale ne všem ve Federaci jsou všichni lhostejní, a tak se v této opuštěné oblasti zformovala akceschopná jednotka snažící se vyvážit bezpráví rychlou pomocí tam, kde je potřeba – Fenrisští Rangeři. A právě k těmto strážcům zákona s exekutivním přesahem se po smrti svého de facto adoptovaného syna připojila i Sedmá z devíti.
Extravagance! ...je to správné slovo pro všechny ve výsadku. A zatímco Chris vypadá jako extrémně výstřední James Bond s kamizolou, čili pořád velmi dobře 😉 , tak Jean-Luc jako francouzský pirát působí už značně přestřeleně. Ale není to nic v porovnání s jeho extra divadelním přehráváním dole na planetě. Z toho mi vyletělo oko z důlku; to druhé se zarazilo o záklopku pásky.
Ale nasaďme si barety, pokračujeme v jízdě... Pan Vup je generický bouchač z baru, jen vypadá trochu víc mimozemsky. Mnohem zajímavější part tu představil Elnor, který coby odchovanec Qowat Milat ani nerozumí tomu, co je to přestrojení a proč by se měl vydávat za někoho jiného, než kým je.
Nejzajímavější mi pak přišlo vysvětlení důvodu, proč chtěla Rafella vlastně letěl na Freecloud. Některé rány jsou holt příliš hluboké a jedno „náhodné“ setkání po letech nedokáže nic vyřešit, přestože by si obě strany přály. Čistokrevné drama, zde rodinného charakteru, stejně Star Treku sluší ze všech subžánrů nejvíc. Bod za lokální reprodukční kliniku, která pomáhá romulansko-lidským párům s početím. Stačilo něco málo přes dekádu a najednou je to pro všechny místní normální věc. Skutečnost, ve které osobně vnímám jasné vtělení toho nejzákladnějšího startrekového ideálu ze všech.
Enormně pozitivně zároveň přijímám romulanské masky. Jsou tu prezentovány všechny styly a rasy, jaké jsme doposavad viděli a ještě i další. Nekonečná rozmanitost v nekonečných kombinacích...
V Picardově dokonalém světě ideální podoby Hvězdné flotily je pomsta přežitkem, která nepatří do žádného civilizovaného koutu Galaxie. Jenže tenhle kout má k civilizaci daleko a největší úskalím jsou zde zákoutí duše a křivdy na ní napáchané. Zkrátka existují věci, které odpustit nejdou, a když není po ruce moc soudní, zbývá moc výkonná – Fenris Rangers. Za několika málo tónů Jerryho Goldsmithe a jeho znělky pro Voyager se Sedmá vydává vstříc Bjayzelině smrti odpařením.
A tím se dostáváme k pro mě nejproblematičtější části epizody – jejímu konci. To, co se stalo, vypadalo jako 'twist pro twist', tedy že se něco stalo jenom proto, aby se něco stalo. Že Agnesinu motivaci dostaneme vysvětlenou později, je jasné, ale obávám se, že ať přijdou s čímkoli, nebude to uvěřitelné. Ať jí komodor Oh řekla na Okinawě cokoli, neospravedlňuje to vraždu. Ledaže by komodor použila trochu jiné techniky, než verbální přesvědčování. Ale pokud za tím bude stát cokoli jiného než splynutí myslí, nebo vymytí mozku Tal Shiarem, budu asi hodně zklamaný...
Ale to není problém této epizody.
Diskuse k článku
Jako součást příběhu bude tato epizoda asi působit nakonec dobře, ale samostatně (a nebo bez navazujících dílů, jen se znalostí těch předcházejících) mě trošku nudila.
Mně zase epizoda přišla skvělá a ten úvod byl parádní a prostě už je rok 2020 a scény jako ta s Ichebem?
Asi nejlepší epizoda mi zatím přijde ta nejnovější šestá a zatím zde nebudu spoilovat a dal bych ji 95 procent ?
To zní jako výzva 🙂 Tak uvidíme… 😉
Tak jsem to viděl… A 95 je ve hře 😉 Souhlasím, že jsem zatím o nejlepší kus.
Polovina seriálu (s přihlédnutím k šestému dílu) … pořád mne to baví, ale nemohu se zbavit pocitu, že je to jen taková záplata, za dlouhou dobu bez nového seriálového ST. Určitě nemám problém s tím, že ST PICARD není epizodní seriál, na to tady máme The Orrvile, který přebral štafetu TNG se ctí. Ale proč nejsem nadšený? Vždyť po prvním dílu jsem skákal až do stropu … 1. Jean Luc je o něco více senilnější, než bych očekával, neboť Patrick Stewart má k senilitě hodně daleko. Federace a Hvězdná flotila už není morální světobod vesmíru. 2. Krátká životnost některých postav, cameo role, minimální vysvětlení některých reakcí a kontextů, množící se nelogičnosti a zkratky, které sice mohou být na konci příběhu vysvětlené, ale i tak mnohé z nich mají k přirozenému vývoji daleko. 3. Originalita. Všechny Treky čerpali ze základní vize GR a na to se přilepil nějaký nový nápad, pokud vezmeme, že TOS a TNG je základ kánonu. DS9 přinesl více politiky, mysterie a ke konci i temnější stránku. VOY měl nové zajímavé rasy, přežití v omezených podmínkách a borgy. ENT zmapovala zajímavý zrod Hvězdné flotily, ač někdy to zahaprovalo, hlavně v kontextu (dalšího vývoje) předchozích seriálů … No a pak šok … JJ nám naservíroval nablýskaný myš-maš Calvin timeline, a následně DSC upgradovala minulost formou „rozemelu staré a následně bez myšlenky část použiji“ … jen mi pořád nedochází „WHY?“ 4. ST PICARD měl potenciál udělat oslí můstek k nové podobě Star treku, který by vizuálně a příběhem více vyhovoval novým divákům, ale zachoval atraktivnost pro ty skalní trekies a hlavně se posunul dál. Ale zatím to vypadá, že jde současným tvůrcům primárně o maximální vytěžení značky. Další připravované ST projekty bohužel nedávají moc velký potenciál se posunout dál … i když např. Lower Decks by mohl být svým odlehčením osvěžující a potenciál má i Pikeova Enterprise … ale pořad jsme na tom samém písečku …
Za mne je The Orville komediální brak který TNG nesahá ani po kolena a nemá ani nové ST série!
Tak každý si ve ST nachází trochu něco jiného, ale dovolím si tvrdit, že nezanedbatelnou část fanoušků TNG zaujal morálním a filozofickým rozměrem. Pozitivní ostrov. Důstojník Hvězdné flotily tě nenechá ve štychu, i když každý má své chyby. Krom toho byly příběhy většinou vystavěny tak, že v základní myšlence nešlo dílům nic dramaticky vytknout, i když každý divák preferoval jiný styl.
TNG / 1. série
1-2) Ospravedlnění historie lidstva před Q a pomoc cizí entitě
3) oddychovka s recyklovaným nápadem z TOS
4) morální rozměr zásahu a pochopení jiných kultur a pozic žen v kultuře
5) Strach, je nepřítel … jediný nepřítel … jiná agresivní kultura
6) Domýšlivost Kosinskyho dostane Enterprise do jiné dimenze, ze které ji vyvede jen duševní spolupráce Cestovatele a Weslyho
The Orrvile / 1. série
1) haha vtipný pilot
2) ZOO … má právo jedna rasa omezovat svobodu jiné rasy
3) sebeurčení dětí
4) pohled na náboženství
5) „future“ díl
6) jiná rasa, jiná mentalita … i když to myslíš dobře, nemusí to vždy vyjít …
U seriálu PICARD nic takového v prvních 6 epizodách nepotkávám … morální a filozofický rozměr je víceméně fuč … samosebou, není to epizodní seriál a vypráví pouze jeden příběh, ale … ale, takže pro mne tento seriál nemá kouzlo Star treku … jako Sci-fi seriál se mi líbí … ale stejně jako DSC bych u toho nepotřeboval nálepku ST. Čistě subjektivní pohled 😉
Viz BorgDog a moje odpověď na něj níže. Naopak mi právě přijde, že Picard tyto otázky také řeší, jen jinou formou a ne vyloženě na popředí, ale jsou tam.
Já v Picardovi ale ten morální aspekt vidím. Minimálně v několika bodech:
1.) Kde je hranice, kdy je ještě etické někomu pomáhat za cenu škod pro sebe? (Pokud je pravda, že pokračování evakuační akce mohlo vést k rozpadu Federace?)
2.) Nakolik je morálně ospravedlnitelný postoj „když nemohu zachránit všechny, vykašlu se na to úplně?“ Což zhruba Picard zjevně udělal.
3.) Kde je hranice přijatelnosti manipulace druhým? Maddox zjevně zmanipuloval vnímání i vzpomínky svých „dětí“, ačkoliv je viděl jako živé osoby, použil je jako loutky pro své cíle. Zhet Vash provedl se Soji to samé. Oba zjevně věří, že je to „pro vyšší dobro.“ Kde takový postoj končí?
Souhlasím. Picard tyhle otázky spíš pokládá, než aby diváka naváděl, co je správně.
ad 1) To je v dnešní evropské situaci zásadní téma. A něco na co Patrick chtěl upozornit.
Ale všechny tři otázky jsou svým způsobem zásadní. A řekl bych detailnější než s čím chodila TNG.
Mě připadá, že ten příběh odkazuje na spoustu současných i nedávných témat. Nejvíc mi z toho vyčnívá blízkovýchodní migrační krize a brexit. Pak se mi k tomu tam taky asociují slova jako Putin a Trump nebo Kosovo, Srebrenica…